Suomen uskonnon-
opettajain liitto ry

SUOL ry:n tehtävä on vaikuttaa uskonnonopetuksen kehittämiseen ja aseman vakaana säilyttämiseen. Liitto valvoo jäsenten etuja ja järjestää tasokasta koulutusta.

Lue Lisää!

Puheenjohtajalta

Suomen uskonnonopettajain liiton jäsenlehdessä Synsyguksessa julkaistaan Puheenjohtajan tervehdys -palstaa, jossa liiton puheenjohtaja pureutuu uskonnonopetuksen ajankohtaisiin kysymyksiin. Täällä palstan teksti julkaistaan jo lehden mennessä painoon.

På svenska nedan

Liittomme muuttui virallisesti kaksikieliseksi viime keväänä. Meillä on hallituksessa ollut ruotsinkielinen edustus jo pitkään ja yhteistyötä Suomen ruotsinkielisten uskonnonopettajien kanssa on tehty kauan.  Muutaman vuoden ajan olemme rakentaneet yhteyttä myös Ruotsin uskonnonopettajien kanssa. Ruotsin sisarliitto on nimeltään FLR (Föreningen Lärare i Religionskunskap). Toukokuussa Suolin delegaatio vieraili Tukholmassa. Pidimme yhteisen seminaarin FLR:n aktiivien kanssa ja vierailimme tukholmalaisessa Globala gymnasiumissa. FLR on Suoliin verrattuna didaktikkovetoinen ja mukana on tutkijoita. Varsinaisia jäseniä heillä on vähemmän kuin meillä. FLR julkaisee vuosittain vuosikirjan ja lukuisia artikkeleita.

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Still here, going strong

Katsomusopetuksen selvitys on julkistettu. Lopputulos on varsin maltillinen ja asiallinen. Se ei kuitenkaan ehdota mitään uutta, vaan kierrättää usein toistettuja ajatuksia et:n avaamisesta sekä omaa ja yhteistä oppiainesta yhdistävästä hybridiopetuksesta.

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Selvitys ei paljon selvitä

...oli otsikkona Pedagogisten opettajajärjestöjen (POE) seminaarissa marraskuussa. Tässä työelämän turbulenssissa näyttää olevan tarve palata perusasioihin. Olennaiset kysymykset aktivoituvat myös monissa muissa pohdinnoissa: Miten jaksamme opetustyössä? Miten kasvatamme tasapainoisia lapsia? Miten selviämme ilmastonmuutoksesta? Entä koronasta? Miten osaisimme puhua niin, että ymmärtäisimme toisiamme? Miten osaisimme nukkua ja syödä hyvin? Mitä sosiaalinen media on tekemässä meille? Miten katsomuksista pitäisi opettaa?

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Opettajuuden ytimessä

Tämän lehden teemana on nuoruus. Nuoruus on etsinnän, erehtymisen ja ehdottomuuden aikaa. Se on myös epävarmuuden ja jatkuvan itsensä tarkkailun aikaa. Omasta nuoruusiästäni muistan parhaiten epävarmuuden. Minua kiusattiin yläkouluikäisenä. Muistan häpeän tunteen käsityöluokan sovitustilassa, kun kuulin, että opettaja yritti puuttua minua koskeviin ikäviin kommentteihin, mutta ei lopulta kuitenkaan pystynyt auttamaan. Kotona en ikinä puhunut asiasta. Kiusaaminen ei ollut onneksi ihan pahinta laatua, sillä en jäänyt totaalisen yksin. Jätti se kuitenkin jälkensä.

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Epävarmuuden siunaus ja kirous

Olen viime aikoina miettinyt, mistä lähtökohdista koulun pedagogiset ratkaisut tehdään. Onko tavoitteena tukea yksilöä sellaisilla tiedoilla ja taidoilla, joilla elämän vaativissa olosuhteissa selviydytään vai pyrkiikö koulu muuttamaan olosuhteita tai edes säilyttämään ne sellaisina, että yksilö ei ahdistu tai sairastu yrittäessään elää elämäänsä?

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Vastarintaa vai mukautumista?