Suomen uskonnon-
opettajain liitto ry

SUOL ry:n tehtävä on vaikuttaa uskonnonopetuksen kehittämiseen ja aseman vakaana säilyttämiseen. Liitto valvoo jäsenten etuja ja järjestää tasokasta koulutusta.

Lue Lisää!

Puheenjohtajalta

Suomen uskonnonopettajain liiton jäsenlehdessä Synsyguksessa julkaistaan Puheenjohtajan tervehdys -palstaa, jossa liiton puheenjohtaja pureutuu uskonnonopetuksen ajankohtaisiin kysymyksiin. Täällä palstan teksti julkaistaan jo lehden mennessä painoon.

Tämän lehden teemana on nuoruus. Nuoruus on etsinnän, erehtymisen ja ehdottomuuden aikaa. Se on myös epävarmuuden ja jatkuvan itsensä tarkkailun aikaa. Omasta nuoruusiästäni muistan parhaiten epävarmuuden. Minua kiusattiin yläkouluikäisenä. Muistan häpeän tunteen käsityöluokan sovitustilassa, kun kuulin, että opettaja yritti puuttua minua koskeviin ikäviin kommentteihin, mutta ei lopulta kuitenkaan pystynyt auttamaan. Kotona en ikinä puhunut asiasta. Kiusaaminen ei ollut onneksi ihan pahinta laatua, sillä en jäänyt totaalisen yksin. Jätti se kuitenkin jälkensä.

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Epävarmuuden siunaus ja kirous

...oli otsikkona Pedagogisten opettajajärjestöjen (POE) seminaarissa marraskuussa. Tässä työelämän turbulenssissa näyttää olevan tarve palata perusasioihin. Olennaiset kysymykset aktivoituvat myös monissa muissa pohdinnoissa: Miten jaksamme opetustyössä? Miten kasvatamme tasapainoisia lapsia? Miten selviämme ilmastonmuutoksesta? Entä koronasta? Miten osaisimme puhua niin, että ymmärtäisimme toisiamme? Miten osaisimme nukkua ja syödä hyvin? Mitä sosiaalinen media on tekemässä meille? Miten katsomuksista pitäisi opettaa?

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Opettajuuden ytimessä

Tämän lehden teemana ovat kasvit. Vihreät kasvit yhteyttävät eli sitovat auringon säteilyenergiaa kemialliseksi energiaksi fotosynteesissä. Ilman niitä ei olisi elämää.

Tänä kesänä puutarhan kasvu on edennyt kuin pikakelauksella. Kukinta oli alkukesällä viikon tai kaksi etuajassa. Pionit kukkivat jo ennen juhannusta, kun ne yleensä täällä Tampereella ovat parhaimmillaan kesä-heinäkuun vaihteessa. Pian on varmaan jo syysleimujen aika. Toivottavasti jotain jää loppukesäänkin.

Katsomusopetusrintamallakin tapahtuu: Tammikuisen pyöreän pöydän keskustelun seurauksena opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi Vesa Åhsia ja Eero Salmenkiveä tekemään asiantuntijaselvityksen katsomusaineiden opetuksesta.

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Elinehtoja

Olen viime aikoina miettinyt, mistä lähtökohdista koulun pedagogiset ratkaisut tehdään. Onko tavoitteena tukea yksilöä sellaisilla tiedoilla ja taidoilla, joilla elämän vaativissa olosuhteissa selviydytään vai pyrkiikö koulu muuttamaan olosuhteita tai edes säilyttämään ne sellaisina, että yksilö ei ahdistu tai sairastu yrittäessään elää elämäänsä?

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Vastarintaa vai mukautumista?

Olemme eläneet jo yli vuoden jonkinlaisessa interregnum-tilassa. Wikipedian mukaan sana tarkoittaa “epäjatkuvaa ajanjaksoa hallinnossa, organisaatiossa tai sosiaalisessa järjestyksessä. ” Interregnum syntyy, kun normaali rytmi ja tila muuttuvat. Epidemian kestäessä yhä useammalla alkaa olla kokemuksia sairaudesta ja sen vakavistakin seurauksista. Myös koronan oheisvaikutukset, yksinäisyys, mielenterveys- ja talousongelmat, alkavat näkyä. 

Lue lisää: Puheenjohtajalta: Tyhjä pää(kkönen)